ÀREA DE DESENVOLUPAMENT DE POLÍTIQUES URBANÍSTIQUES
SECCIÓ DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC
Art.191. Règim de limitacions.
1. Sens perjudici de la competència estatal en matèria de ferrocarrils, aquest Pla General conté les determinacions que, des de la perspectiva de l'ordenació urbana, s'han d'establir respecte al sòl afectat a aquest sistema i a l'entorn o espai sotmès a un règim de limitacions per raó d'aquest sistema.
2. La construcció i edificació i l'establiment d'instal·lacions i, si escau, els usos, al sòl immediat a les vies fèrries, estan subjectes a les limitacions que per raons de seguretat o de conservació de les vies s'estableixen a la legislació de policia de ferrocarrils.
Art.192. Limitacions per raons urbanístiques.
A més de les limitacions establertes per la legislació especial en matèria ferroviària respecte a edificacions, construccions, instal·lacions i usos, i sens perjudici d'aquestes, s'estableix per aquest Pla General, per raons d'ordenació urbana, la inedificabilitat en tota la franja confrontant per un o altre costat amb el ferrocarril, en una amplada de vint metres comptats des de l'eix de la via fèrria més pròxima, llevat per a edificis o instal·lacions al servei directe de la xarxa ferroviària que requereixin, per exigències del servei ferroviari, una ubicació més pròxima a la via.
Art.193. Aplicació de la limitació en àrees edificades.
1. La inedificabilitat establerta a l'article anterior s'aplicarà sigui quina sigui la qualificació del sòl immediat al sistema ferroviari, fins i tot en aquelles àrees en què s'hagin realitzat edificacions dins de la franja de protecció definida a l'article precedent.
2. No obstant això, al sòl urbà, qualsevol que sigui la seva zonificació, i sens perjudici de les operacions de reforma que es puguin realitzar, no hi regirà la limitació d'inedificabilitat a la franja de vint metres en els supòsits següents:
a) Quan entre els solars i la via fèrria s'interposi un vial. En aquest cas l'edificació continuarà l'alineació existent enfront d'aquest vial encara que se situï dins la franja de vint metres definida a l'article anterior.
b) Quan dins la franja de 20 m esmentada existeixi una zona edificable donant front a un vial situat a major distància. En aquest cas es requerirà l'elaboració d'un pla especial o estudi de detall referit a illes completes per determinar la profunditat de la franja edificable i el límit de la zona lliure.
Art.194. Plans Parcials de sectors immediats a les vies fèrries.
1. Els Plans Parcials d'ordenació urbana corresponents a sectors de sòl urbanitzable programat o no programat, immediats o travessats per les vies fèrries, han de regular l'edificació i l'ús i ordenar el sòl, respectant les limitacions imposades per la legislació especial ferroviària i per aquestes Normes.
2. Quan el veïnatge del ferrocarril no impedeixi, limiti o destorbi la destinació, en tota o en part, de la franja no edificable de vint metres d'amplada a espais verds o estacionaments, es podrà destinar aquest sòl a aquesta finalitat, computant-lo a aquests efectes.
Art.195. Tancament de les línies fèrries i dels passos a nivell.
1. La transformació de sòl urbanitzable en sòl urbà, això és, les actuacions urbanístiques en sòl urbanitzable, tant al programat com al no programat, requerirà el tancament de les línies o l'establiment de mesures de seguretat adequades. El cost del tancament o de les mesures de seguretat es reputarà com a despesa d'urbanització, a càrrec del subjecte que hagi d'assumir el de les obres d'urbanització. No obstant això, en el sòl urbà el cost del tancament i de les mesures de seguretat serà assumit per l'organisme titular del ferrocarril.
2. La supressió dels passos a nivell, i la seva substitució per uns altres a diferent nivell es regularà per la legislació específica en la matèria. Quan en virtut de les disposicions d'aquesta legislació, la supressió o substitució sigui per compte, en tot o en part, de l'administració pública titular de la carretera o del carrer i la major intensitat de circulació obeeixi a la urbanització del sector immediat a la via fèrria, el cost de la supressió o substitució es reputarà com a despesa d'urbanització, exigible a la persona o persones obligades a suportar les despeses d'urbanització.