ÀREA DE DESENVOLUPAMENT DE POLÍTIQUES URBANÍSTIQUES
SECCIÓ DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC
1a: Sistema portuari.Sector portuari
1b: Sistema portuari. Sector de l’entorn portuari
1c: Sistema portuari. Zona marítimo-terrestre
Art.175. Definició i règim.
1. El sistema general portuari regulat en aquesta secció és el constituït pel port de Barcelona i el seu entorn portuari i pels altres ports de l'àmbit metropolità definit a l'art. 1r d'aquestes Normes.
2. El règim dels espais portuaris i de la zona marítimo-terrestre, amb inclusió de les platges, s'ha d'ajustar al que disposa la legislació especial en la matèria.
3. Cal respectar, a més, tot el que, per raons urbanístiques i en exercici de la competència atribuïda per la Llei del sòl, estableixen aquestes Normes i els plans que desenvolupin les determinacions d'aquest Pla General.
Art.176. Sectors al sistema portuari.
1. Dins del sistema portuari es distingeixen els sectors del port (1a), de l'entorn portuari (1b), i de la zona marítimo-terrestre (1c).
2. El primer sector, o del port, inclou el sòl comprès dins l'àmbit de competència de la Junta del Port de Barcelona i l’existent entre la línia que delimita la zona marítimo-terrestre i el límit interior del sector del port, sens perjudici de desplaçament de l'esmentada línia, en proporció i longitud iguals que les que resultin dels terrenys que puguin guanyar-se al mar; el segon sector, o de l'entorn portuari, és l'àrea territorial immediata al port, delimitada al plànol b-2 a escala 1:5000; i el tercer sector, o de la zona marítimo-terrestre, que es podrà dividir en subsectors a l'efecte del desenvolupament de l'ordenació, és el constituït pels terrenys atermenats per tal d'establir la línia exterior de separació d'aquesta zona, fins i tot pels enclavaments que s'hagin respectat com de propietat privada.
Art.177. Usos del port.
Dins l'àrea portuària, o espai delimitat com a port, s'admeten els usos d'indústria i de magatzems, i els altres directament relacionats amb les funcions del port, pel que fa al transport, emmagatzematge i distribució.
Art.178. Entorn portuari.
1. L'entorn portuari es destina a la ubicació d'activitats relacionades amb el port.
2. A l'entorn portuari s'admeten els usos industrials d'oficines i de comerç immediatament relacionats amb l'activitat portuària; s'exclou qualsevol altre ús diferent de l'anterior.
3. Per a l'ordenat desenvolupament de l'entorn portuari s'elaborarà, conjuntament amb el port, un Pla Especial on es previngui, simultàniament, l'ordenació del port i la del seu entorn, i es precisi tant l'organització del port com la localització de les activitats industrials complementàries que tinguin cabuda a l'entorn. Aquest Pla Especial, fixarà el règim urbanístic de l'entorn portuari i assegurarà a les indústries que hi són ubicades el correcte accés des del port i des d'altres vies de comunicació.
Art.179. Condicions d'edificació.
El Pla Especial fixarà les condicions d'edificació de conformitat amb les determinacions següents:
a) edificabilitat zonal o bruta: 0,70 m2st/m2s (zero setanta metres quadrats de sostre per metre quadrat de sòl); i
b) ocupació màxima sobre parcel·la de les delimitades pel pla especial, setanta per cent (70%).
Art.180. Limitacions urbanístiques.
1. A la zona marítimo-terrestre, incloent hi als enclavaments privats a què es refereix l'art. 4t de la Llei 28/1969, a més de les limitacions establertes a la Llei esmentada, regiran les que per raons urbanístiques s'imposin en virtut d'aquest Pla General.
2. No es podran realitzar en aquesta zona obres o instal·lacions per a usos d'habitatge, residencial, d'oficines, sanitari, industrial o cultural. S'admeten els usos recreatius i esportius i els comercials directament relacionats amb el servei o la utilització del mar o de les platges.
3. Al sector portuari i per a l'entorn portuari les llicències que s'atorguen s'hauran d'ajustar a les determinacions del pla especial. Mentre aquest no s'aprovi, només s'admetrà l'atorgament de llicències per a l'ampliació o reforma d'indústries en funcionament en edificis existents sempre que el volum de les ampliacions no ultrapassi el cinquanta per cent de l'existent.
Art.181. Condicions d'edificació a la franja immediata a la zona marítimo-terrestre.
1. Al sòl urbanitzable i al no urbanitzable immediat a la zona marítimo-terrestre, en una franja delimitada pel corresponent pla parcial, per una línia paral·lela a la línia exterior o de terra d'aquella zona, i a una distància de 150 metres com a mínim, no es permetran edificacions o instal·lacions per a habitatges (unifamiliars, plurifamiliars o apartaments), hotels, motels, aparthotels i similars, oficines ni indústria.
2. Les edificacions per als usos permesos, al sòl urbanitzable que s'ordeni mitjançant un Pla Parcial, es regiran per les disposicions incloses a les condicions d'edificació aplicables a la zona.
3. Al sòl urbà, adjacent a la zona marítimo-terrestre, destinat a l'edificació, regirà el que disposi la seva ordenació específica. Les condicions d'edificació als terrenys destinats a sistemes generals o a equipaments són les establertes per al sistema o equipament de què es tracti, malgrat que s'ubiqui dins la franja que diu el número 1 d'aquest article.
Art.182. Necessitat de llicència municipal.
1. L'atorgament de concessió demanial no és suficient perquè es puguin portar a terme les instal·lacions, obres o usos permesos al port, a l'entorn portuari i la zona marítimo-terrestre. Es necessitarà a més de la concessió o de l'autorització estatal, quan faci al cas, la llicència municipal.
2. Al tràmit d'informe que regula l'article 10 de la Llei 28/1969, de 26 d'abril, respecte a les concessions en zona marítimo-terrestre, els ajuntaments interessats o la Corporació Metropolitana podran oposar-se a l'atorgament de les concessions que impliquin un ús o una edificació contrària a tot el previst en aquest Pla General o als que s'aprovin en desenvolupament seu.
Art.183. Defensa del medi ambient.
1. En el procediment d'atorgament de la llicència municipal s'hauran d'incorporar els informes necessaris per conèixer la influència de l'activitat sobre el medi ambient.
2. La llicència es condicionarà a l'adopció de les mesures que assegurin la qualitat ambiental dels nuclis urbans compresos dins l'àrea d'influència de l'activitat i la preservació d'aquesta qualitat i de les zones immediates agrícoles, turístiques o costaneres, respecte als efectes nocius de fums, olors i qualssevol altres elements deterioradors del medi ambient. També es condicionarà la llicència, quan sigui el cas, a l'adopció de mesures que evitin els abocaments directes d'aigües residuals al mar.
Art.184. Plans Especials.
1. En desenvolupament de les previsions contingudes en aquest Pla General, s'hauran de redactar Plans Especials per a cadascun dels subsectors del litoral per tal d'ordenar-ne els usos i d'establir, si escau, el règim de les instal·lacions i edificacions.
2. Els Plans Especials d'ordenació a la zona marítimo-terrestre, a més d'ajustar-se a les previsions establertes a la Llei 28/1969, atendran els condicionaments urbanístics del sector i els derivats del règim urbanístic de les zones limítrofes.
Art.185. Ports esportius.
1. El règim dels ports esportius és l'establert a la Llei 55/1969, de 26 d'abril, i a les previsions contingudes als plans especials pel que fa a la ubicació i a l'ordenació urbanística del port, que s'hauran de formar en tot cas.
2. L'atorgament de la concessió de ports esportius no eximeix de l'obligació d'obtenir-ne la llicència municipal, en els supòsits previstos a les Normes presents, com a tècnica de control per vetllar pel compliment del planejament metropolità. El concessionari ha de sol·licitar llicència municipal, i si el projecte d'obres que haurà presentat s'ajusta al planejament, quant a ubicació i ordenació urbana, s'atorgarà la llicència.