AMB Àrea Metropolitana de Barcelona

ÀREA DE DESENVOLUPAMENT DE POLÍTIQUES URBANÍSTIQUES
SECCIÓ DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC


    • Modificació de l’article 298 de les Normes urbanístiques del Pla General Metropolità per a la regulació de la previsió d’aparcaments als edificis. Aprovada definitivament pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, el 24 de desembre de 2012 (DOGC núm. 6347 de 03/04/2013, núm.exp. 2012/049144).

    • Modificació puntual de la Modificació de l’article 298 de les Normes urbanístiques del Pla General Metropolità per a la regulació de la previsió d’aparcaments als edificis. Aprovada definitivament pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, el 25 d'octubre de 2021 (DOGC de 10/12/2021, núm.exp. 2020/072917).

    NORMATIVA

    Per a tots aquells paràmetres no establerts en la present Ordenança s’aplicaran els definits en el planejament vigent:

    Pla General Metropolità aprovat definitivament el 14 de juliol de 1976, Modificació del Pla General Metropolità al Papiol aprovat definitivament el 16 de desembre de 1986, així com per les modificacions posteriors que s’hi van introduir.

    La Modificació Puntual de la Modificació de l’article 298 del Pla General Metropolità per a la previsió d’aparcament als edificis estableix que serà d’obligat compliment la present normativa única i exclusivament en els àmbits contemplats en la present Modificació i grafiats en la documentació gràfica.

    Article. 1. Definicions

    A efectes d’aquestes ordenances caldrà entendre per:

    Plaça per a automòbil: plaça de garatge o aparcament amb les següents mides mínimes per a ser considerades com a tal:

      - En filera: a cada plaça s’ha de poder inscriure un rectangle de 5m de llarg per 2m d’amplada, com a mínim.
      - En bateria (amb qualsevol inclinació): a cada plaça s’ha de poder inscriure un rectangle de 4’50m de llarg per 2’20m d’amplada, com a mínim.

    Les dimensions i entorn de les places reservades per a persones amb mobilitat reduïda, en el nombre exigit per la normativa sectorial vigent, seran les que en aquesta es determinin.

    Plaça per a automòbil reduïda: plaça de garatge o aparcament amb les següents mides mínimes per a ser considerades com a tal:

      - En filera: a cada plaça s’ha de poder inscriure un rectangle de 4’5m de llarg per 2m d’amplada, com a mínim.
      - En bateria (amb qualsevol inclinació): a cada plaça s’ha de poder inscriure un rectangle de 4m de llarg per 2m d’amplada, com a mínim.

    Plaça per a vehicle de dues rodes: plaça de garatge o aparcament on s’ha de poder inscriure un rectangle de 2m de llarg per 1m d’amplada. En aquells casos justificats, en aparcament no oberts al públic, es podran integrar en una plaça d’automòbil no reduïda allargant-la 1m.

    Plaça doble: plaça de garatge o aparcament on s’han de poder inscriure com a mínim dos rectangles iguals de les mides definides segons les tipologies anteriors sense interseccionar-se. S’haurà de justificar la maniobrabilitat de la plaça per ser considerada doble. A efectes de càlcul equivaldrà a dues places de la tipologia corresponent. No és possible la consideració de plaça doble en la tipologia de la plaça d’automòbil reduïda.

    Zona de pacificació del trànsit: zona restringida o susceptible de ser-ho al trànsit rodat en carrers d’amplada mitja inferior als 8m amb alineacions de clau 12.

    Amplada mitja: amplada d’un carrer mesurada segons alineacions de planejament en més del 50% de la longitud del carrer, en el cas de les places s’agafarà el major valor dels diferents carrers que convergeixin a la plaça.

    Superfície útil: superfície total d’una entitat mesurada per la cara interior dels tancaments, considerant totes les peces de l’entitat tancades o susceptibles de ser tancades per totes bandes amb elements mòbils, que siguin utilitzades directament o indirectament per l’ús o l’activitat en qüestió.

    Superfície construïda: superfície total d’una entitat inclosos els tancament i la part proporcional d’elements comuns si fos el cas. S’han de considerar totes les peces de l’entitat que siguin utilitzades directament o indirectament per l’ús o activitat en qüestió.

    Superfície equivalent: superfície efectiva de la zona destinada a aparcament o garatge amb un mínim de 20m² per plaça d’automòbil, de 30m² per plaça d’automòbil doble, 4m² per plaça de vehicle de dues rodes i 6m² per plaça de vehicle de dues rodes doble; incloses rampes d’accés, àrees de maniobra, illetes i voravies.

    Previsió sistema de recàrrega elèctrica: tots aquells elements que garanteixin la possibilitat d’instal·lar un sistema de recàrrega elèctrica a cadascuna de les places dels aparcaments segons ordenances de la present Modificació. Consistirà en una o vàries caixes de protecció elèctrica, segons necessitats del nombre de places, d’una mida equivalent en total al quadre de protecció general de l’edifici, i fàcilment connectables amb aquest. Des de la caixa o caixes de protecció elèctrica sortiran conductes de diàmetre no inferior a 25mm i aptes per a conductors elèctrics, fins a cadascuna de les places d’aparcament d’automòbil o vehicle de dues rodes, segons determinin aquestes ordenances, on finalitzaran en una caixa de connexions de mides no inferiors a 200x200mm i aptes per a conductors elèctrics.

    Article. 2. Àmbits d’aplicació

    Els àmbits d’aplicació de la Modificació són tots aquells sòls urbans consolidats o no amb les següents qualificacions urbanístiques en el moment de la tramitació de la present Modificació i presents en la documentació gràfica:

    Clau 12 Nucli antic. De substitució de l’edificació antiga
    Clau 15 Conservació de l’estructura urbana i edificatòria
    Clau 18 Subjecta a ordenació volumètrica específica
    Clau 20a/9 Ordenació en edificació aïllada plurifamiliar subzona IV
    Clau 20a/8 Ordenació en edificació aïllada plurifamiliar subzona V
    Clau 20a/10 Ordenació en edificació aïllada plurifamiliar subzona VII
    Clau 20a/10' Ordenació en edificació aïllada plurifamiliar subzona VII prima
    Clau 10 hdp Habitatge dotacional públic
    Clau 8a Verd privat protegit

    Serà d’aplicació la present Modificació en tots aquells edificis dintre els àmbits d’aplicació amb les següents característiques:

      - Edificis de nova planta
      - Edificis objecte d’una gran rehabilitació
      - Canvis d’ús o activitat amb una major previsió d’aparcament de l’ús proposat respecte l’existent. En tots els casos si la previsió d’aparcament supera les 5 places per automòbil. Les noves activitats dedicades a taller de reparació de vehicles sempre hauran de complir amb la previsió d’aparcament.
      - Ampliacions d’edificis, respecte l’entitat ampliada
      - Realització de noves activitats, entenent com a tal el primer ús d.una entitat ja sigui sota el règim de comunicació, llicència o autorització ambiental.

    Article. 3. Localització previsió d’aparcament

    En els edificis no inclosos en una zona de pacificació del trànsit, hauran de projectar-se perquè comptin amb aparcament a l’interior dels mateixos o en terrenys edificables del mateix solar, d’acord amb els estàndards mínims d’aquestes ordenances.

    En els edificis inclosos en una zona de pacificació del trànsit, i dintre els àmbits dels Polígons d’Actuació del Pla Especial de Protecció i Catàleg del Patrimoni Arquitectònic del Papiol i l’àmbit de la plaça Serafí Pitarra hauran de projectar-se perquè comptin amb aparcaments a l’interior dels mateixos o en els terrenys edificables del mateix solar, d’acord amb els estàndards mínims d’aquestes ordenances.

    En els edificis inclosos en una zona de pacificació del trànsit, (a excepció dels inclosos dintre els àmbits els àmbits dels Polígons d’Actuació del Pla Especial de Protecció i Catàleg del Patrimoni Arquitectònic del Papiol i l’àmbit de la plaça Serafí Pitarra), s’haurà de garantir la previsió d’aparcament en un radi inferior als 200m tot vinculant registralment les places d’aparcament a les entitats corresponents. Les úniques zones vàlides de vinculació a l’interior de les zones de pacificació del trànsit són els possibles aparcaments o garatges construïts en els Polígons d’Actuació del Pla Especial de Protecció Catàleg del Patrimoni Arquitectònic del Papiol i l’àmbit de la plaça Serafí Pitarra. Excepcionalment i en casos justificats, amb acord favorable de l’Ajuntament, es podrà admetre la previsió d’aparcament a l’interior dels edificis o en terrenys edificables del mateix solar si la previsió és igual o inferior a 2 places d’automòbil.

    En tots els casos, com a mínim, la previsió d’aparcament de bicicletes provinent d’una tipologia d’ús present en l’edifici haurà d’estar en l’edifici o en el mateix solar edificable sense possibilitat d’exoneració o vinculació en un radi pròxim.

    Disposició transitòria primera:
    Mentre no estiguin desenvolupats els àmbits dels Polígons d'Actuació del Pla Especial de Protecció i Catàleg del Patrimoni Arquitectònic del Papiol i l.àmbit de la plaça Serafí Pitarra, o aquells que els substitueixin o modifiquin, la localització de la previsió d'aparcament en els edificis inclosos en una zona de pacificació del trànsit, (a excepció dels inclosos en els àmbits dels Polígons d.Actuació del Pla Especial de Protecció i Catàleg del Patrimoni Arquitectònic del Papiol i l'àmbit de la plaça Serafí Pitarra) hauran de projectar-se perquè comptin amb aparcaments a l'interior dels mateixos o en terrenys edificables del mateix solar, d'acord amb els estàndards mínims de la disposició transitòria segona i els condicionants de la tercera. A efectes de concretar la temporalitat del règim transitori proposat, tots els sòls de l.àmbit s'han vinculat de manera unívoca cadascun a un sector de desenvolupament (Polígons d'Actuació de Polígons d'Actuació del Pla Especial de Protecció i Catàleg del Patrimoni Arquitectònic del Papiol i l'àmbit de la plaça Serafí Pitarra) garantint en tots els casos una distància màxima de 200m entre els sòls i els sectors. De manera que l.execució dels mateixos, implicarà la finalització de la transitorietat en els sòls vinculats a cada àmbit. A tals efectes en el plànol 02. Àmits vinculats a menys de 200m dels sectors de desenvolupament s'han grafiat els àmbits vinculats a cada sector de desenvolupament.

    Article. 4. Previsió d’aparcament

    La previsió d’aparcament haurà de tenir com a mínim la superfície equivalent en relació a les places existents segons els paràmetres presents en el següent quadre, a excepció dels tallers de reparació de vehicles, les vivendes unifamiliars i en els aparcament de totes les altres tipologies si no disposen de rampes d’accés, àrees de maniobra, illetes o voravies, sempre que resti garantit la total accessibilitat a qualsevol de les places. En aquests casos s’haurà de justificar únicament la superfície de la plaça.

    Disposició transitòria segona:
    D'acord amb la temporalitat exposada en la disposició transitòria primera, la previsió d'aparcament haurà de tenir com a mínim la superfície equivalent en relació a les places existents segons els paràmetres presents en el següent quadre, a excepció dels tallers de reparació de vehicles, els habitatges unifamiliars i en els aparcaments de totes les altres tipologies si no disposen de rampes d'accés, àrees de maniobra, illetes o voravies, sempre que resti garantida la total accessibilitat a qualsevol de les places. En aquests casos s'haurà de justificar únicament la superfície de la plaça.

     

    PLANEJAMENT PROPOSTA

    Edificis d’habitatges

    Plaça automòbil per cada habitatge de més de 130m² construïts

    1

    Plaça automòbil per cada habitatge de més de 130m² útils

    2

    Plaça automòbil per cada habitatge de 80m² a 130m² construïts

    0,5

    Plaça automòbil per cada habitatge de 80m² a 130m² útils

    1,5

    Plaça automòbil per cada habitatge de 50m² a 80m² construïts

    0,25

    Plaça automòbil per cada habitatge de 50m² a 80m² útils

    1

    Plaça automòbil per cada habitatge de menys de 50m² construïts

    0,25

    Plaça automòbil per cada habitatge de menys de 50m² útils

    0,5

    Plaça automòbil en HPO

    0,5 segons superfície

    Plaça automòbil en Habitatge dotacional

    0,25 segons superfície

    Plaça vehicle dues rodes per cada habitatge de més de 130m² útils

    0’5

    Plaça vehicle dues rodes per cada habitatge de 80m² a 130m² útils

    0’25

    Plaça vehicle dues rodes per cada habitatge de 50m² a 80m² útils

    0’15

    Plaça vehicle dues rodes per cada habitatge de menys de 50m² útils

    0’10

    Plaça vehicle dues rodes en HPO

    0’10

    Plaça vehicle dues rodes en Habitatge dotacional

    0’05

    Aparcament bicicletes en edificis plurifamiliars (+ de 3viv)

    10m² útils i funcionals

    Edificis públics o privats per o amb oficines, despatxos, bancs i similars

    Plaça automòbil per cada 100m² útil

    1,5 1

    Plaça vehicle 2 rodes per cada 100m² útil

    0’5

    Aparcament bicicletes (edificis >300m² útils)

    10m² útils i funcionals

    Edificis amb locals comercials al detall i grans magatzems de venda

    Plaça automòbil per cada 80m² constr. (edificis >400m² construïts)

    1

    Plaça automòbil per cada 100m² útils (edificis >200m² útils)

    1,5

    Plaça vehicle 2 rodes per cada 100m² útils (edificis >200m² útils)

    0’5

    Aparcament bicicletes (edificis >300m² útils)

    10m² útils i funcionals

    Indústries, magatzems i, en general, locals destinats a ús industrial (edificis >100m² construïts)

    Plaça automòbil per cada 100m² útils

    1

    Plaça vehicle 2 rodes per cada 100m² útils

    0’25

    Aparcament bicicletes (edificis >300m² útils)

    10m² útils i funcionals

    Teatres, cinemes, circs, sales de festes, sales d’espectacle, palaus o sales de congressos i convencions, auditoris, gimnasos i anàlegs

    Plaça automòbil edificis <500 localitats

    1 plaça / 12 localitats

    Plaça automòbil edificis >500 localitats

    1 plaça / 8 localitats

    Plaça vehicle 2 rodes

    1 plaça / 40 localitats

    Aparcament bicicletes (edificis >300m² útil)

    10m² útils i funcionals

    Hotels, residències i similars

    Plaça automòbil hotels de 4 i 5 estrelles

    1 plaça / 4 pax

    Plaça automòbil hotels de 3 estrelles

    1 plaça / 8 pax

    Plaça automòbil altres

    1 plaça / 10 pax

    Plaça vehicle 2 rodes

    1 plaça / 30 pax

    Aparcament bicicletes (edificis >300m² útil, exclosos hotels)

    10m² útils i funcionals

    Clíniques, sanatoris, hospitals

    Plaça automòbil per llit

    1 plaça / 5 llits

    Plaça automòbil per cada metge del quadre mèdic permanent

    1

    Plaça vehicle 2 rodes

    0’20 places / llit

    Aparcament bicicletes (edificis >300m² útil)

    10m² útils i funcionals

    Biblioteques, galeries d’art, museus i anàlegs (edificis > 1.600m² útils)

    Plaça automòbil per cada 200m² útils

    2

    Plaça vehicle 2 rodes per cada 200m² útils

    0’5

    Aparcaments bicicletes (independent de la superfície)

    10m² útils i funcionals

    Tallers de reparació de vehicles

    Si és d’automòbils (plaça automòbil)

    Sup. útil zona taller / 20

    Si és de vehicle de dues rodes (plaça vehicle dues rodes)

    Sup. Útil zona taller / 8

    El nombre final de places es determinarà per excés per sobre de la fracció ½ i per defecte per sota o igual de la mateixa fracció.

    Fins a un màxim del 25% del total de les places per a automòbils podran tenir dimensions reduïdes.

    S’admetran places dobles d’automòbil i de vehicles de dues rodes fins a un màxim del 10% del total de les places respecte la seva tipologia, s’admetran sense limitació aquelles places dobles independentment de la seva tipologia que es corresponguin amb la previsió d’una única entitat.

    En els casos d’ampliació a efectes de la previsió d’aparcament , en aquells edificis amb més d'una entitat, només serà obligatori la corresponent a la superfície de les entitats que són objecte d’ampliació, per fer el càlcul s’haurà de considerar en tots els casos la superfície total després de l’ampliació.

    Article. 5. Accessos des de l’espai públic

    S’admetrà de forma únicament en cada edifici una zona d’accés per a vehicles des de l’espai públic a l’aparcament amb una amplada màxima de 5’40m. Es podrà admetre més d’un accés en un mateix edifici si es situen en diferents vials i/o existeix una distància superior a 15 metres entre les dues zones d’accés. En les zones de pacificació del trànsit, que excepcionalment i justificadament s’admeti la previsió d’aparcament, en tots els casos podran disposar únicament d’un accés a la zona de previsió d’aparcament d’una amplada màxima de 3 metres.

    Disposició transitòria tercera:
    D'acord amb allò exposat en la disposició transitòria primera, tot i que de forma general s'admeti únicament una zona d'accés per a vehicles des de l'espai públic a l'aparcament, també es podrà admetre més d'un accés en un mateix edifici si es situen en diferents vials i/o existeix una distància superior a 15 metres entre les dues zones d'accés, en tots els casos tindran una amplada màxima de 3 metres. En qualsevol cas aquesta mida es refereix a l'accés a la zona d'aparcament, sense perjudici que l'àmbit tingui una amplada major en funció de la composició arquitectònica.

    Article. 6. Previsió utilització energies alternatives i/o renovables

    Serà obligatori la instal·lació de la previsió d’un sistema de recàrrega elèctrica (segons definició de l’article 1 de les presents ordenances) com a mínim a la meitat de les places d’automòbil i vehicles de dues rodes segons la previsió d’aparcament als edificis, en tots aquells aparcaments que compleixin amb alguna de les condicions següents a excepció dels vinculats a un taller de reparació de vehicles:

      1. Aparcaments o garatges sota règim de comunicació prèvia o equivalent segons normativa vigent.
      2. Aparcaments o garatges amb previsió d’aparcament provinents de més d’una entitat.
      3. Aparcament o garatges no sotmesos al règim de comunicació prèvia, o equivalent segons normativa vigent, de més de 10 places d’automòbil, (únicament en aquesta tipologia de plaça).
      4. Aparcaments o garatges no sotmesos al règim de comunicació prèvia, o equivalent segons normativa vigent, de més de 5 places de vehicle de dues rodes, (únicament en aquesta tipologia de plaça).

    La instal·lació de recàrrega elèctrica en aquells aparcaments sotmesos al règim de propietat horitzontal tindrà la consideració d’instal·lació comuna i per tant estarà subjecte al que disposa la Llei de Propietat Horitzontal pel que fa la seva construcció i el seu manteniment.