AMB Àrea Metropolitana de Barcelona

ÀREA DE DESENVOLUPAMENT DE POLÍTIQUES URBANÍSTIQUES
SECCIÓ DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC


SISTEMA VIARI (clau a.1)

  • Disposicions Generals

    Art. 121 - Definició

    EI sistema viari comprèn les instal·lacions i els espais reservats per al traçat de la xarxa viària els quals han de permetre l'accessibilitat entre les diverses àrees i sectors del territori i assegurar un nivell de mobilitat adequat.

    Art. 122 - Règim general

    En l'obtenció, la projecció, el finançament, la construcció, l'ús, l'explotació i la conservació de la xarxa viària s'observarà allò que disposen aquestes Normes i la legislació sectorial vigent, segons que es tracti de vies estatals, provincials, autonòmiques o municipals (Llei 25/1988 de 28 de juliol de carreteres de l'Estat i el seu Reglament; Llei del 7/1993, de 20 de setembre de carreteres de Catalunya; Decret 311/1985, de 25 d'octubre pel qual s'aprova el Pla de carreteres de Catalunya i la resta de legislació especial sobre la matèria).

    Art. 123 - Condicions d'ús

    1. Ús principal: viari.

    2. Ús compatible: aparcament.

    3. Podran instal·lar-se unitats de subministrament en sòls de titularitat pública qualificats com a sistema viari, sempre que compleixin les condicions següents:

    a) Tenir accés per un carrer d'amplada superior a quinze metres (15 m).

    b) Tenir unes dimensions que permetin la col·locació en fila de quatre cotxes com a mínim.

    c) L'ús dels assortidors no es podrà fer directament des de la calçada de cap vial.

    d) No podran subministrar carburant a vehicles de més de dues tones (2,00t)

    Les condicions tècniques de les unitats de subministrament així com la regulació del grau d'incidència sobre l'entorn es regularà específicament mitjançant les corresponents ordenances reguladores, com també per allò que estableixi la legislació sectorial vigent.

    La titularitat pública del sòl on s'emplacin les unitats de subministrament no impedirà que la seva explotació pugui ser privada, mitjançant concessió administrativa del servei, d'acord amb la legislació sectorial vigent.

    Art. 124 - Precisió de les determinacions en els diferents tipus de vies

    1. Les línies continues que delimiten la xarxa viària en els plànols d'ordenació del present Pla, indiquen l'ordre de magnitud i la disposició del sòl reservat per al sistema viari.

    2. Dins les indicacions generals establertes com a protecció del sistema viari, el pla parcial, especial o projecte d'urbanització, en el seu cas, assenyalarà les alineacions i rasants i precisarà l'ordenació de la via dins la reserva establerta en els plànols d'ordenació de la sèrie 2 (escala 1:2000).
    Respecte de les noves vies previstes en la xarxa territorial la definició de la via significarà automàticament la concreció de la reserva i les seves zones d'afectació i línia d'edificació.

    3. Dins les indicacions generals establertes a l'apartat primer d'aquest article, els plans parcials en sòl urbanitzable programat no podran disminuir, en cap cas, la superfície de la xarxa viària bàsica urbana prevista en aquest Pla i grafiada en línia continua en els plànols d'ordenació de la sèrie 2 (escala 1:2000) i la seva funció serà la d'assenyalar la localització exacte d'aquelles línies en la fixació de les alineacions.
    Respecte a la xarxa complementària urbana, el sòl urbanitzable programat, el Pla General defineix les vies complementàries amb caràcter indicatiu, grafiant-les en línies discontinues en els plànols d'ordenació de la sèrie 2 (escala 1:2000).

    4. El sòl urbà dins les indicacions generals establertes a l'apartat primer d'aquest article, els plans especials o els estudis de detall podran precisar les alineacions de la xarxa bàsica urbana i la xarxa bàsica complementària fixada amb línia continua en els plànols d'ordenació de la sèrie 2 (escala 1:2000) sempre que no en disminueixin la superfície.

    5. Les línies discontinues que fixen la xarxa de camins rurals en els plànols d'ordenació de la sèrie 2 (escala 1:2000) són indicatives, per tant podran modificar-se mitjançant un Pla Especial sempre que no es contradiguin amb els criteris bàsics d'estructuració i comunicació definits per aquest Pla.
    En la regulació del sòl no urbanitzable d'aquestes Normes, es preveu el règim i mesures urbanístiques en relació amb la xarxa dels camins rurals.

    Art. 125 - Viaductes i Túnels

    Les zones afectades per un eix viari que es correspongui a un traçat en viaducte o túnel, podran tenir un tractament diferenciat respecte a la qualificació i domini del sòl que caldrà definir en cada cas mitjançant la redacció d'un Pla Especial que contempli el traçat definitiu de l'eix viari i el tractament del mateix, d'acord amb les prescripcions de la legislació sectorial vigent (art. 67.2 del RD 1073/1977 del 8 de febrer pel qual s'aprova el reglament General de Carreteres).

    Art. 126 - Publicitat

    1. La col·locació de cartells o altres mitjans de propaganda visibles des de la via pública estarà sotmesa a les prescripcions establertes en la legislació vigent i a prèvia llicència municipal.

    2. En qualsevol cas, dins la xarxa bàsica territorial i la xarxa de camins rurals, queda prohibit realitzar publicitat en qualsevol lloc visible des de la mateixa via pública, d'acord amb la legislació sectorial vigent (art. 74 i 75 del RD 1073/1977 del 8 de febrer pel que s'aprova el Reglament General de Carreteres i art. 32 de la Llei 7/1993 de 20 de setembre, de Carreteres de Catalunya).

    Art. 127 - Reserva del sòl per a l'autopista del Ripoll

    1. El Pla General respecta la previsió de reserva de sòl per a una possible autovia pel marge esquerra del riu Ripoll que es contenia en el planejament general plurimunicipal anterior.

    2. Atesa la situació d'aquesta reserva en relació amb l'entorn del riu Ripoll, caldrà, en cas de portar-se a terme l'execució de la infraestructura, que es projecti amb especial atenció al paisatge on s'insereix respectant, si és possible, la peculiar morfologia fluvial del lloc.

    Art. 128 - Estudis d'impacte ambiental

    Qualsevol planejament urbanístic, projecte d'urbanització o projecte d'obra que defineixi el traçat definitiu d'una via, inclosa dins la xarxa bàsica territorial, que quedi comprès en els supòsits establerts pel Decret 114/1988, haurà d'anar acompanyat del corresponent estudi d'impacte ambiental que valori l'impacte ecològic i defineixi les intervencions necessàries per pal·liar-ne els efectes, d'acord amb la legislació sectorial vigent.