AMB Àrea Metropolitana de Barcelona

ÀREA DE DESENVOLUPAMENT DE POLÍTIQUES URBANÍSTIQUES
SECCIÓ DE PLANEJAMENT URBANÍSTIC


SISTEMA VIARI. (Clau V)

PROTECCIÓ SISTEMA VIARI. (Clau PS)

  • Disposicions generals
  • Regulació d’usos
      Aparcament
  • Regulació dels sistemes

    Art. 91 Definició.

    1. Comprèn les instal·lacions i els espais reservats per el traçat de la xarxa viària dedicat exclusivament a l'ús de vialitat els quals han de permetre l'accessibilitat entre les diverses àrees i sectors urbans i assegurar un nivell de mobilitat adequat.

    2. El règim de la xarxa viària bàsica o de carreteres serà el que correspongui, amb subjecció de la legislació vigent, segons que es tracti de vies estatals, provisionals o municipals.

    La xarxa viària sectorial és constituïda per les vies de connexió intermunicipals grafiades en els plànols a escala 1:5.000 i té la doble missió d'interconnexió dels cascs urbans amb les urbanitzacions i d'interconnexió entre els cascs urbans dels termes municipals veïns.
    La xarxa viària sectorial que passa per sòl urbà vindrà grafiada en els plànols a escala 1:1.000 i d'acord amb els paràmetres establerts a l'article 92.b d'aquestes Normes.

    La xarxa viària local té la missió de donar accés a les edificacions i enllaçar amb les vies bàsiques i és constituïda per les vies no compreses en les xarxes bàsica i sectorial, amb alineacions i rasants definides pel planejament anterior que es conserva, o assenyalades en el present Pla General o, com a desenvolupament d'aquest en Plans Parcials, Especials o en Estudis de Detall que en endavant siguin aprovats.

    La xarxa viària agrícola es constituïda pels camins d'accés a les explotacions agràries i ramaderes i pels camins interiors.

    3. En els espais de protecció vinculats al sistema viari podran autoritzar-se mitjançant la redacció d’un Pla Especial, benzineres i estacions de servei i establiments complementaris, tals com tren de rentat i botiga d’accessoris per l’automòbil.

    El Pla Especial fixarà les condicions que garanteixin la compatibilitat de les instal·lacions autoritzades i les servituds i limitacions de la protecció del sistema viari.

    No es fa necessària la redacció d’aquest Pla Especial en les estacions de servei en funcionament en el moment de l’aprovació del Pla.

    Art. 92 Tipus de vies.

    1. Aquest Pla General estableix els tipus de vies següents:

    a. Vies bàsiques o carreteres N-340 i BV-2421: Són les vies que creuen els termes municipals. El projecte, construcció, conservació, financiació, ús i explotació de les carreteres observaran el que disposen la Llei de Carreteres 25/1988, de 29 de juliol, el seu Reglament i altres normes aplicables en funció de la seva titularitat. S'hauran de seguir les pautes i indicacions establertes en els plànols corresponents d'aquest Pla General a fi d'estructurar de forma coherent el sistema viari.

    b. Xarxa viària sectorial: La xarxa viària sectorial definida en l'article anterior tindrà els següents requeriments:
    Totes les vies d'aquesta xarxa tindran 10 m. d'ample i faixes no edificables de 3m. a cada banda. Dins d'aquestes faixes es permetrà localitzar tanques de jardí.

    c. Xarxa viària local: Constituïda pels carrers de les poblacions i les vies rurals. La xarxa viària local es divideix en:

    1. Xarxa viària principal, que comprèn les rondes i eixos fonamentals, vials d'ús dominant als vianants. També comprèn els camins agrícoles estructuradors.
    2. Xarxa viària secundària.
    3. Xarxa viària d'accés.

    d. Xarxa viària agrícola: Constituïda pels camins rurals. Es divideix en:

    1. Camins d'accés.
    2. Camins interiors.

    2. Aquest Pla General reflecteix el traçat de les carreteres. També preveu el traçat de la xarxa viària sectorial en la seva totalitat i de la xarxa viària local secundària i d'accés en sòl urbà.

    En sòl urbanitzable, l'estabilitat de la xarxa viària local secundària correspon al planejament parcial que haurà de seguir les pautes i indicacions establertes en els plànols corresponents d'aquest Pla General a fi d'estructurar de forma coherent el sistema viari, en el marc dels estàndards fixats per a cada sector.

    Els Plans Especials de Reforma Interior podran alterar les previsions i establir-ne de noves sobre la xarxa viària local secundària i d'accés en sòl urbà.
    La xarxa viària agrícola, podrà ésser precisada pel planejament especial, si bé els camins interiors només es reflecteixen a la base cartogràfica.

    Art. 93 Desenvolupament.

    1. Les línies que delimiten la xarxa viària local bàsica, la xarxa sectorial i la xarxa viària local secundària en sòl urbà en els plànols d'ordenació, indiquen la magnitud i disposició del sòl reservat per aquesta, així com la secció bàsica més adequada al carrer.

    Seguint aquestes indicacions, els Plans Especials o Parcials i si és el cas, els Estudis de detall, assenyalaran les alineacions i rasants i precisaran el disseny de cadascuna de les vies en allò que fa referència a la distribució de calçades per a vehicles, voreres i passos de vianants, elements d'arbratge i superfícies de jardineria, amb la finalitat de millora de la qualitat ambiental o de protecció de les àrees urbanes, seguint les directrius que figuren als plànols d'ordenació.

    2. En la regulació del sòl no urbanitzable es preveuen el règim i mesures urbanístiques en relació amb les vies rurals.

    3. Els Plans Parcials o Especials o els Estudis de Detall no podran disminuir en cap cas les superfícies de la xarxa viària local principal establertes per aquest Pla General. La seva funció serà la de precisar les determinacions incloses en els plànols d'ordenació del Pla i resoldre l'enllaç de les carreteres i de la xarxa viària local principal.

    4. Les modificacions de la xarxa viària local que no compleixin les condicions establertes en el paràgraf anterior, hauran de tramitar-se i justificar-se com a modificacions del Pla General.

    5. Les determinacions gràfiques dels intercanvis i interseccions de vies a nivell diferent no vinculen la forma concreta dels enllaços, si bé les alineacions i rasants dels quals, es fixaran en els Plans Especials o Estudis de Detall, o mancant d'aquests, en els Projectes de Construcció. Aquests documents podran variar justificadament la forma dels enllaços, però no reduir-ne les reserves de sòl, la capacitat d'intercanvi i d'entrades i sortides de les vies ni els nivells de servei.

    En el supòsit en el què els projectes definitius precisin menys sòl que el previst, el sòl conservarà la qualificació com a reserva per a futures ampliacions.

    Art. 94 Necessitat de llicència.

    1. Les construccions, instal·lacions, edificacions i altres activitats en zones adjacents a les que forma part del Sistema Viari estan subjectes, en tot cas, i sense perjudici d'altres intervencions, a la llicència municipal.

    Art. 95 Protecció del Sistema Viari.

    1. En sòl urbanitzable i no urbanitzable, la línia d'edificació i la zona d'afecció de les Carreteres, es regularan per allò establert en els articles 23 i 25 de la Llei 25/1988, de 29 de juliol de Carreteres, quan es tracti de Carreteres estatals i per l'article 3 de la Llei 16/1985, d'11 de juliol, d'ordenació de les Carreteres de Catalunya, quan es tracti de carreteres el qual itinerari passi íntegrament per territori de Catalunya i no siguin reservades a la titularitat de l'Estat.

    La línia de protecció del sistema viari ve grafiada en els plànols amb una línia discontinua.

    2. En les Carreteres de circumval·lació, o variants, que es constitueixin per eliminar travessies de les poblacions, la línia d'edificació serà de 100 metres.

    3. En funció de les necessitats urbanístiques, els Plans Parcials podran situar les línies d'edificació a una distància superior a la prevista en aquest Pla General i en la legislació de Carreteres.

    Art. 96 Ordenació de cruïlles.

    1. Els plànols d'ordenació expressen la definició de les cruïlles previstes.

    2. D'altra banda, les cruïlles entre vies de la xarxa de carreteres i la principal, s'haurà de preveure que l'edificació no envadeixi l'àrea suplementària de protecció de les cruïlles, definida a cada cantonada per les alineacions oficials de les vies o els límits de les zones de protecció i servitud i per la corda que uneix els punts de tangència d'una circumferència de quinze metres de radi.

    Art. 97 Publicitat.

    La col·locació de cartells o d'altres mitjans de publicitat o propaganda visibles des de qualsevol via pública, està subjecte a prèvia llicència municipal d'atorgament d'ús urbanístic provisional (art. 58.2 de la Llei del Sòl). Queda totalment prohibit, que fora dels trams urbans de les carreteres estatals es realitzi publicitat en qualsevol lloc visible des de la zona de domini públic de la carretera, tal com estableix l'article 24.1 de la Llei de Carreteres de 29 de juliol de 1988.